Postup na poskladanie rubikovej kocky
Na zloženie kocky budeme potrebovat značenie, vďaka ktorému bude ľahšie zapisovať a učit sa algoritmy. Značiť ťahy na kocke budeme pomocou veľkých písmen: L (Left) – otočenie ľavej strany, R (Right) – otočenie pravej strany, F (Front) – otočenie prednej strany, B (Back) – otočenie zadníej strany, U (Up) – otočenie hornej strany, D (Down) – otočenie dolnej strany. Písmena sú odvodené z anglických Názvov. Je ich šesť, každé pre jednu stranu. Keď se za písmenom objaví ' (apostrof), znamená to otočenie proti smeru hodinových ručičiek (pri kolmom pohľadu na danú stranu). Písmeno bez apostrofu značí otočenie v smere hodinových ručičiek. Smer hodinových ručičiek se určuje vždy z kolmého pohľadu na stranu. Podrobnejšie značenie tahov nájdete tu.
Pri každom obrázku je vždy obrázok kocky po spravení daného kroku.
1) Kríž
- Začneme skladať biely Kríž.
- Skladanie kríža by ste mali zvládnuť sami, musíte si dať pozor aby ste složili kríž tak, aby súhlasili aj farby po stranách (viď. obrázok vľavo).
2) Dokončenie 1. vrstvy

- Teraz dokončíme celú vrstvu. Kríž už máme, takže teraz správne umiestníme rohy vrátane toho, aby súhlasily aj farby z boku.
- Kocku si otočíme tak, aby bol bílý kríž dole. Teraz hľadáme rohy, ktoré majú bielu nálepku.
- Tento krok by ste tiež mali zvládnuť sami, ale radšej rozpíšem 4 situácie ktoré môžu nastať.
Štyri prípady, ktoré môžu nastať (3. vrstvou točte ľubovolľne, aby Vám vyšiel jeden z týchto prípadov):
U R U' R'
U' F' U F
Kombinácia I. alebo II. kroku
Kombinácia I. alebo II. kroku Pomocou I. alebo II. kroku presunieme náš roh z 2. vrstvy do 3. vrstvy (tam ho potrebujeme) a zase použijeme algoritmus pre I. alebo II. prípad.
3) Zloženie druhej vrstvy
- Predpokládám, že 1. vrstvu jste složili bez vetších problémov, a tak môžeme ísť na zloženie hrán druhej vrstvy.
- Kocku budeme držať bielou zloženou stranou dole. Našou úlohou je teraz umiestniť 4 hrany do 2. vrstvy.
- Bude nám stačit zase jeden algoritmus a k nemu ešte jeden ztkadlovo otočený.
- Hranu, kterú chceme umiestnit na svoje miesto, dostaneme do polohy obráteného písmena T, ktorá je znázornená v I. a II. prípade.
Tri prípady ktoré môžu nastať (3. vrstvou točte ľubovoľne, aby Vám vyšiel jeden z týchto prípadov):
U R U' R' U' F' U F
U' F' U F U R U' R'
Kombinácia I. nebo II. kroku Pomocou I. alebo II. kroku presunieme našu hranu z 2. vrstvy do 3. vrstvy (tam ju potrebujeme) a zase použijeme algoritmus pre I. alebo II. prípad
4) Orientácia hran tretej vrstvy (složenie žltého kríža)
- V tomto kroku natočíme hrany 3. vrstvy tak, aby nám z nich vznikol kríž (v našom prípade žltý).
- Algoritmus používa značku M, čo je ťah prostrednej vrstvy kocky v smere ťahu R.
Tri prípady ktoré môžu nastať (II. a III. prípad je kombináciou I. prípadu):
5) Orientácia rohov tretej vrstvy
- V tomto kroku si natočíme rohy 3. vrstvy a zložíme tak žltú.
- Budeme používať jeden algoritmus a jeho zkadlovo obrátenú variantu.
V 3. vrstve môžu nastať tieto situácie pri pohľade z hora (situácia III. až VII. sú kombináciou prvých dvoch):
R U R' U R U2 R'
L' U' L U' L' U2 L
2krát II. krok
I. krok + II. krok
I. krok + U' + II. krok
I. krok + U' + I. krok
I. krok + U2 + II. krok
6) Prehodenie rohov tretej vrstvy
- Teraz máme žltú farbu. Teraz sa pokusíme rohy dát na správná místa tak, aby seděli i barvy po stranách.
- Potřebujeme jeden algoritmus, který bude potřeba v některých prípadoch použít vícekrát.
Otáčaním tretej vrstvy nám môžu vzniknout vždy len tieto 2 situacie:
R' F R' B2 R F' R' B2 R2 - 1 roh je umístěn správně ostatní 3 špatně
I. krok + U + I. krok + U2 - 2 rohy jsou úhlopříčně umístěny správně ostatní 2 špatně
7) Prehodenie hran tretej vrstvy
- Teď prohodíme hrany 3. vrstvy a konečně doskládáme celou kostku.
- Stejně jako v předešlém kroku i tento algoritmus použijeme někdy i vícekrát.
Srovnáme rohy kostky tak, aby seděli po stranách a na kostce nám pak môžu vzniknout pouze tyto situace:
R' U R' U' R' U' R' U R U R2 - 1 hrana je umiestnená správne, ostatné 3 zle
U + I. krok + U + I. krok + U2 - všetky hrany sú zle umiestnené.
U + I. krok + U' + I. krok + U - všetky hrany sú zle umiestnené.