Postup na poskladanie rubikovej kocky

28.04.2014 16:44

Na zloženie kocky budeme potrebovat značenie, vďaka ktorému bude ľahšie zapisovať a učit sa algoritmy. Značiť ťahy na kocke budeme pomocou veľkých písmen: L (Left) – otočenie ľavej strany, R (Right) – otočenie pravej strany, F (Front) – otočenie prednej strany, B (Back) – otočenie zadníej strany, U (Up) – otočenie hornej strany, D (Down) – otočenie dolnej strany. Písmena sú odvodené z anglických Názvov. Je ich šesť, každé pre jednu stranu. Keď se za písmenom objaví ' (apostrof), znamená to otočenie proti smeru hodinových ručičiek (pri kolmom pohľadu na danú stranu). Písmeno bez apostrofu značí otočenie v smere hodinových ručičiek. Smer hodinových ručičiek se určuje vždy z kolmého pohľadu na stranu. Podrobnejšie značenie tahov nájdete tu.
Pri každom obrázku je vždy obrázok kocky po spravení daného kroku.

 

1) Kríž

Rubikova kostka

  • Začneme skladať biely Kríž.
  • Skladanie kríža by ste mali zvládnuť sami, musíte si dať pozor aby ste složili kríž tak, aby súhlasili aj farby po stranách (viď. obrázok vľavo).
  •  

2) Dokončenie 1. vrstvy

Rubikova kostka
  • Teraz dokončíme celú vrstvu. Kríž už máme, takže teraz správne umiestníme rohy vrátane toho, aby súhlasily aj farby z boku. 
  • Kocku si otočíme tak, aby bol bílý kríž dole. Teraz hľadáme rohy, ktoré majú bielu nálepku.
  • Tento krok by ste tiež mali zvládnuť sami, ale radšej rozpíšem 4 situácie ktoré môžu nastať.
  •  

Štyri prípady, ktoré môžu nastať (3. vrstvou točte ľubovolľne, aby Vám vyšiel jeden z týchto prípadov):

 

3) Zloženie druhej vrstvy

Rubikova kostka

  • Predpokládám, že 1. vrstvu jste složili bez vetších problémov, a tak môžeme ísť na zloženie hrán druhej vrstvy.
  • Kocku budeme držať bielou zloženou stranou dole. Našou úlohou je teraz umiestniť 4 hrany do 2. vrstvy.
  • Bude nám stačit zase jeden algoritmus a k nemu ešte jeden ztkadlovo otočený.
  • Hranu, kterú chceme umiestnit na svoje miesto, dostaneme do polohy obráteného písmena T, ktorá je znázornená v I. a II. prípade.
  •  

Tri prípady ktoré môžu nastať (3. vrstvou točte ľubovoľne, aby Vám vyšiel jeden z týchto prípadov):


 

4) Orientácia hran tretej vrstvy (složenie žltého kríža)

Rubikova kostka

  • V tomto kroku natočíme hrany 3. vrstvy tak, aby nám z nich vznikol kríž (v našom prípade žltý).
  • Algoritmus používa značku M, čo je ťah prostrednej vrstvy kocky v smere ťahu R.

Tri prípady ktoré môžu nastať (II. a III. prípad je kombináciou I. prípadu):

5) Orientácia rohov tretej vrstvy

Rubikova kostka

  • V tomto kroku si natočíme rohy 3. vrstvy a zložíme tak žltú.
  • Budeme používať jeden algoritmus a jeho zkadlovo obrátenú variantu.

V 3. vrstve môžu nastať tieto situácie pri pohľade z hora (situácia III. až VII. sú kombináciou prvých dvoch):

6) Prehodenie rohov tretej vrstvy


Rubikova kostka

  • Teraz máme žltú farbu. Teraz sa pokusíme rohy dát na správná místa tak, aby seděli i barvy po stranách.
  • Potřebujeme jeden algoritmus, který bude potřeba v některých prípadoch použít vícekrát.

Otáčaním tretej vrstvy nám môžu vzniknout vždy len tieto 2 situacie:

 

7) Prehodenie hran tretej vrstvy

https://cube.crider.co.uk/visualcube.php?fmt=gif&size=200&

  • Teď prohodíme hrany 3. vrstvy a konečně doskládáme celou kostku.
  • Stejně jako v předešlém kroku i tento algoritmus použijeme někdy i vícekrát.

Srovnáme rohy kostky tak, aby seděli po stranách a na kostce nám pak môžu vzniknout pouze tyto situace: